HM Nou Delfos, hospital de referència en el tractament quirúrgic complexe de tumors mediastínics

Barcelona, 23 de juny de 2022. L’Hospital HM Nou Delfos és referència en el tractament quirúrgic complex de tumors mediastínics en disposar d'un equip multidisciplinari format per abordar aquest tipus de lesió, la qual és molt poc freqüent i la intervenció en quiròfan de la qual requereix una alta especialització a tots els nivells. En aquest sentit, l'equip de la Unidad de Cirugía Torácica ha extirpat a una dona de 51 anys un tumor que comprimia les cavitats cardíaques dretes, provocant-li una greu dificultat respiratòria i dolor toràcic.

La pacient, que estava en seguiment des de les consultes externes, va ingressar a Urgències amb un fort dolor toràcic i problemes de respiració. Després de ser ingressada a la Unidad de Curas Intensivas (UCI) i ser sotmesa a un exhaustiu estudi cardiològic que va incloure una tomografia computaritzada, ressonància magnètica i cateterisme cardíac, es va confirmar que la causa era la compressió de l'aurícula dreta que provocava una massa mediastínica sòlida de 13 cm.

El Dr. Josep Belda, responsable de la Unidad de Cirugía Torácica, explica que “l'equip va analitzar el cas exhaustivament i de manera molt personalitzada, ja que es tractava d'una singular massa que provocava dolor i dificultat respiratòria a la pacient, que no aconseguíem diagnosticar i per tant no podíem descartar que fos un tumor maligne”. Per això, es va decidir fer una cirurgia diagnòstica i curativa.

Aquest tipus d'intervenció comporta una complexitat elevada que requereix una tècnica quirúrgica, maneig anestèsic i cures postoperatòries molt precises. El mediastí, la part del tòrax que es troba entre l'estern i la columna vertebral alberga òrgans i teixits de vital importància com els pulmons o el cor, per la qual cosa requereix coneixements molt específics i moviments minuciosos, que s'adquireixen amb formació altament especialitzada. La toracotomia dreta realitzada pel Dr. Belda va tenir una durada de gairebé 3 hores degut fonamentalment a la dificultat per separar el tumor del pericardi.

Origen congènit

Un cop extret i estudiat el tumor es va determinar que era un teratoma madur sense signes de malignitat. "Es tractava d’un tumor de cèl·lules germinals benigne que té un origen congènit i un creixement lent, però que finalment pot provocar símptomes per compressió d’òrgans propers", assenyala el Dr. Belda.

Els tumors de cèl·lules germinals són estranys i representen entre el 10 i 15% dels tumors mediastínics de la població adulta.

El director territorial d'HM Hospitales a Catalunya, Dr. Joan Sala, assegura que “HM Nou Delfos treballa per poder oferir als seus pacients un valor afegit en el diagnòstic i el tractament de les malalties més comunes, i és que quan sorgeix un problema de gran complexitat, no es vegin obligats a canviar de centre i puguin continuar gaudint de la nostra qualitat assistencial i màxima seguretat i comoditat. Per això estem invertint en la formació dels nostres equips i en els equipaments tecnològics més avançats. L'abordatge del tumor mediastinal és un exemple clar de la nostra manera de fer”.

Pujar amunt